everyone wants to change the world is.everyone wants to see the world happy..but no one realises that,to make this world a happy place to live,you have to change yourself,your heart and not the world....

Thursday, September 15, 2011

Sgt bangga!

Waktu dlm perjalan pulang dr ofis,aku terlihat sebuah kereta myvi putih yg penuh dgn bendera malaysia.dan bila tgk dari dekat,pemandunya berbangsa india.di atas bumbung kereta beliau,mmg penuh la dgn bendera kecik2 tu..dan satu bendera yg besar diletakkan di boot keretanya.


sempat lg tangkap gambar masa tgh drive..

Apa yg ada dlm fikiran aku waktu tu,sgtlah rasa bahawa tuan punya kereta tersebut mempunyai semangat patriotik yg sgt tinggi.aku pun terfikir,kenapa aku x buat mcm die buat eh..masalahnya,aku lansung x terlintas nak letak bendera walaupun satu kat kereta aku.haish!sgtlah sedih klu pm tau ni.huhuhu..bkn aku x sygkan negara aku ni,tp sebenarnya ada sifat endah x endah dlm diri ni..semangat tu x menonjol.sepatutnya aku dan sesiapa pun,haruslah,menanamkan semangat patriotik ni.bknnya susah pun,letak je bendera kat kereta atau pun di luar rumah.kat sekolah pun ada diajar mcm tu kan..tu lah masalahnya!x nak dipraktikkan bila dah diajar.haish!

Sebenarnya.kalau kita x menunjukkan semangat pentingnya hari kemerdekaan dan semangat cinta negara kita ni,mcm mana anak2 dan cucu2 kita esok hari??sudah tentu mereka tidak memahami dan tidak tahu menghargai negara sendiri..bersusah payah pejuang2 negara kita dulu2 berkorban utk memerdekakan negara malaysia tercinta ini,dari jajahan komunis yg kejam itu.cuba lihat saja filem bukit kepong menggambarkan betapa susahnya pejuang tanah melayu ini,berjuang utk malaysia.bknnya hanya menonton cerita2 yahudi yg kdg2 menyesatkan itu..ada satu rancangan di astro,'miesha wanita terakhir' juga menceritakan tentang org2 dahulu hidup didalam genggaman tentera jepun yg sgt jahat..

Hurmmm,kita sebagai rakyat malaysia,seharusnya bangga dgn negara kita sendiri.syukur kpd Illahi kerana negara masih lg aman makmur..kita sebagai rakyat malaysia jg,patut mendoakan supaya negara kita aman dan jauh dari ancaman2 yg buruk.Insyaallah...

*subjek sejarah mmg seronok sebenarnya!
Post a Comment