everyone wants to change the world is.everyone wants to see the world happy..but no one realises that,to make this world a happy place to live,you have to change yourself,your heart and not the world....

Sunday, November 20, 2011

Benci atau Tak Suka

Assalammualaikum....

First of all nak ckp yg entry kali ni bukanlah utk menyakitkan hati sapa2..hanya sekadar luahan hati aku...tp mungkin utk insan yg aku benci. apa beza antara perkataan benci dan x suka?? Bg aku dua perkataan tu mmg byk beza. Klu benci seseorg,bila kita dgr nama dia je,kita dah rasa menyampah.tp klu kita x suka kan seseorg tu,mungkin kita x kisah lg klu ada org yg menyebut nama org yg kita x suka tu...

Seumur hidup korg,ada x org yg korg pernah benci atau x suka??mcm aku,aku mengaku,mmg ada sorg manusia yg aku benci.seseorg yg pernah singgah dlm hidup aku.dan kehadiran dia tdk lah memberi keuntungan mahupun kerugiaan. Aaaip!aaiip! Bkn boyfren daaa..hehehe..so,pompuan lah?? Jwpannya,yes!pompuan. Klu kita benci seseorg tu,adakah maksudnya kita sebenarnya bermasalah??fair ke kita judge mcm tu?xkan..mungkin kebencian kita pada org itu bermulanya dari pihak dia.mungkin 30% dari pihak kita.mestilah kesalahan pihak dia lebih besar berbanding kita.klu x,xkan lah kita benci dia kan..

Dari pengalaman aku,bencinya aku terhadap dia adalah kerana beliau mempunyai satu sifat yg buruk,iaitu tidak boleh dipercayai dan sifat dengki yg teramat sgt!mcm mana cerita yg sebenarnya,rasanya x perlulah aku ceritakan disini.kerana ianya dah bertahun2 pun berlalu..cuma disini aku nk menekankan,kdg2 org yg ada sifat yg aku sebutkan di atas ni,adalah seorg yg tdk boleh melihat org lain bahagia.dan sebenarnya,sifat dia tu,lansung tdk memberi kesan yg negatif terhadap hubungan aku dan husband aku.Alhamdulillah..malah ianya membuat hubungan aku dan husband makin kuat..

Hurmmm...yer...sy tahu,membenci seseorg itu adalah sesuatu perkara yg x baik dan satu dosa.aku hanyalah insan biasa dan bknlah Nabi atau Malaikat utk tdk membenci org..dan kebencian itu dtg bknlah permintaan aku.sebelum ini,aku tdk pernah membenci sesiapa.kerana aku tdk pernah dan tdk mahu mempunyai masalah dgn sesiapa pun.bkn nak kata aku baik. tp itu lah realiti kehidupan.aku hanyalah hamba Allah yg kerdil dan tdk lari dari dosa..sepanjang umur aku 25 thn,inilah kali pertamanya,aku AMAT BENCI seseorg itu.kesilapan itu dtg dari aku juga.kerana,sifat aku yg mudah utk mempercayai org lain .hanya kenal beberapa jam sahaja,aku dah percayakan dia.ohh damn it!! kerana sebab itulah KEBENCIAN itu hadir.dan sampai skrg,hati aku belum bersedia utk memaafkan insan itu.mungkin satu hari nanti.ya!mungkin lah! kdg2 percubaan dia utk menegakkan benang yg dah basah itu,amatlah membuang masa.

Moral of the story,jgnlah kita terlalu mempercayai dgn org yg kita baru kenal...ianya akan memakan diri kita sendiri.w/pun,pengalaman tersebut mmg btl2 mengajar aku di dunia ini,mmg byk jenis manusia.dan pengalaman tersebut buat aku semangat utk hidup.Allah sentiasa bersama dgn org yg teraniaya..

*cerita ni dah lama pun...cuma ingin berkongsi pengalaman hidup dgn kwn2...hati2 lah bila memilih teman utk bercerita.... :)

No comments: