everyone wants to change the world is.everyone wants to see the world happy..but no one realises that,to make this world a happy place to live,you have to change yourself,your heart and not the world....

Friday, September 12, 2014

Gambar Cyst

Assalammualaikum...

Hai uuolls... seperti yg dijanjikan... aku nak share gambar cyst aku.

Mulanya masa kat hospital after operate tu, aku tak sempat nak capture gambar cyst masa doktor tunjuk tu. cyst tu masih dalam botol. dan masih fresh waktu itu! aku pun tgh amai2 masa tu...

So, hari isnin 8 Sept 2014 yg lepas, aku ada appt dgn doktor. masa ni doktor bagi gambar dan result cyst aku tu. Alhamdulillah, cell tersebut adalah cyst sahaja. dan tiada cell cancer. syukur. aku tak byk tanya apa2 pun pada doktor.. tak tahu nak tanya apa... huuhuuhu..

ok.. meh lah tgk gambar cyst aku ni... jgn muntah pulak lps tgk ni. hehehehe...




Haaa.... ni lah dia benda aneh a.k.a cyst yg ada dalam ovari aku tu... sebenarnya bentuk cyst ni bulat. ni hanya lah selaput dia. dalam tu ialah cecair iaitu chocolate cyst. bila doktor keluarkan cyst tu, cyst tu akan pecah. itu yg jadi mcm ni..saiz cyst yg sebelah kanan ni ialah 6.5cm X 5.5cm. lebih 5cm.. jadi, memang patut kena buang!


Yg ini pula cyst aku sebelah kiri. saiz nya lebih kecil berbanding sebelah kanan. 4.0cm X 4.0cm.


Yg ini pula ialah appendix aku... doktor kata perlu sgt buang. sebab dah nampak merah dan agak panjang juga. 4cm. banyak betul benda aneh dalam perut aku ni kan. huhuhu...


Ni ialah report tentang 3 benda aneh tu...

Aku rasa ramai yg mengidap penyakit cyst ni.. kalau dah lebih 5 cm, nasihat aku, bukan aku je yg nasihat, doktor pun, cyst tu mmg perlu dibuang. kalau, bawah 5cm, rasanya perlu jugak dibuang. tapi cara buang tu ialah cara tebuk(laparoscopy). mcm aku ni, laparotomy(open surgery).

No comments: