everyone wants to change the world is.everyone wants to see the world happy..but no one realises that,to make this world a happy place to live,you have to change yourself,your heart and not the world....

Wednesday, December 14, 2011

aku pengidap HEAVY MIGRAINE

ok.9 tahun aku menderita akibat migraine yg sgt lah teruk.sehingga kan aku muntah2 dan pitam.aku benci migraine.aku megalami sakit kepala di sebelah kepala sahaja.dan tanda2 migraine aku dtg ialah bila sebelah mata aku ada cahaya kilatan yg bersinar2.itu dinamakan Aura Migraine.bila migraine dtg,aku mmg x boleh buat satu kerja pun.dan mesti ada satu beg plastik utk aku muntah!

Apa itu Migraine?
Migraine atau migren adalah sakit kepala parah yang biasanya terasa hanya di sebelah kepala, seringkali disertai mual dan muntah, serta berkaitan dengan rasa sakit bila melihat cahaya atau mendegar suara berisik ( photophobia and phonophobia).
Ada dua jenis migraine:
  • Migraine dengan aura (klasik) – yaitu sakit kepala didahului dengan fase awal yang disebut dengan aura, di mana dapat terjadi gejala-gejala seperti melihat kilatan cahaya, kehilangan pengelihatan sementara, masalah berbicara atau mati rasa di wajah atau lengan.
  • Migraine tanpa aura (umum) –yaitu sakit kepala tanpa didahului aura.

Apa Gejala-Gejala Migraine?
Kedua jenis migraine tersebut seringkali diawali dengan perubahan suasana hati (mood) dan rasa laparbiasa atau mengidam makanan tertentu. Migraine menyerang selama 4 sampai 74 jam dan biasanya terasa pada salah satu sisi kepala. Selama masa serangan ini penderita mungkin perlu berbaring di kamar yang tenang dan gelap karena sakit kepala yang berdenyut seringkali diperparah oleh gerakan, suara berisik dan cahaya.
Apa Penyebab Migraine?
Penyebab migraine sebenarnya tidak jelas, namun perubahan ukuran pembuluh darah dan kadar bahan neurotransmitter (pembawa pesan kimiawi) di otak dianggap bertanggungjawab terhadap terjadinya migraine.
Khususnya, turunnya kadar bahan kimia otak serotonin dipercaya bertanggungjawab terhadap dilatasi (pelebaran) pembuluh darah yang menyebabkan sakit kepala berdenyut-denyut.
Banyak faktor yang dapat memicu migraine, antara lain kelelahan, stress, dehidrasi, perubahan hormonal, tidak makan atau terlambat makan, dan makanan dan minuman tertentu seperti keju, cokelat, kopi, teh dan alkohol.
Migrain sepertinya menurun dalam keluarga, dan me
Migrain sepertinya menurun dalam keluarga, dan sekalipun migraine tidak langsung diwariskan oleh orang tua, kemungkinan ada keterkaitan genetika.
Dapatkah Migraine Dicegah?
Kecenderungan menderita migraine tetap ada pada seseorang yang pernah menderita migraine. Migraine tidak dapat disembuhkan tetapi migraine dapat dikendalikan, dengan mambatasi jumlah serangannya.
info kat atas ni aku copy and paste je k.. klik sini :

dan ini jgk

dulu aku pernah membuat makan ubat homopati.tp kejap je baik....skg ni aku masih dlm rawatan dgn Specialist kat Tawakal hospital.Dr.Abu Salim.pakar neurology.. first time aku jumpa pakar last week.dan buat CT scan,ujian gelombang.test2 ni adalah utk memastikan dalam kepala aku tiada ketumbuhan atau apa2 lah.so,bila ujian tu dah selesai,mmg betul aku adalah pengidap heavy migraine.dan doktor pun beri aku ubat tuk mengurangkan gejala itu dtg dgn kerap dan kurangkan sakit.

Aku sebenarnya x tau mcm mana nk menghilangkan penyakit migraine yg jahat ini.cuma skrg aku ada terfikir nak cari altenatif lain.rawatan AKUPUNTUR. betul ke ni?  rawatan yg menggunakan jarum tu....sape2 yg tau tempat tu,boleh la bgtau aku.sb aku pernah jumpa sorg ni.suami dia lumpuh.bila dah jalani rawatan akupuntur ni,Alhamdulillah dah bole gerak dan bercakap.tp aku lupa plak nk tanya kat mak cik tu.kat mana tempat rawatan tu...hurmmm....

sememangnya aku sgt x sanggup mengalami penyakit yg jahat ini.dan x sanggup nak telan ubat doktor yg berbiji2 tu.dah la ubat tu besar2. 

*pembaca, klu korg tau mcm mana nk ubatkan migraine ni,share la dgn saya yer...thanx! 

No comments: